ΜΕ ΝΤΟΠΙΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ “ΛΕΠΙΔΑ” ΑΠΟ ΤΟ 1996

Αγγεία εμπνευσμένα από την τοπική κρητική κεραμική, την αρχαία και τη νεότερη

Ο Γιώργης Δαλαμβέλας γεννήθηκε το 1972 στις Μαργαρίτες Ρεθύμνου, ‘ενα σημαντικό κεραμικό κέντρο της Κρήτης. Απέκτησε τις πρώτες του εικόνες από τα αγγεία και τη χρήση τους μέσα στα σπίτια και στις καθημερινές ασχολίες των ανθρώπων του χωριού του.
Γιος αγγειοπλάστη ο ίδιος, φέυγει το 1991 στην Αθήνα για να σπουδάσει την κεραμική τέχνη στον ΟΑΕΔ, με δάσκαλό του τον Αλέκο Καρδιακό.

Το 1996 επιστρέφει στις Μαργαρίτες και εγκαθιστά το εργαστήριό του, το “Κεραμείον”, σε ένα παλιό πέτρινο κτίριο, όπου εργάζεται χρησιμοποιώντας ντόπιους αργίλους, από τ΄Αόρι, περιοχή στους πρόποδες του Ψηλορείτη απ’ όπου έπαιρναν οι αγγειοπλάστες των Μαργαριτών το κατάλληλο χώμα για τα αγγεία τους. Οι αναζητήσεις και οι πειραματισμοί του εκτός από τα τοπικά χώματα συμπληρώνονται με το ψήσιμο των αγγείων του σε παραδοσιακό ξυλοκάμινο. Εμπνέεται από τους ντόπιους μάστορες και δασκάλους του και είναι ανοιχτός στην παλιά και την καινούργια γνώση.

Το 1997 παρακολουθεί πρόγραμμα συντήρησης πέτρας στο Orvieto της Ιταλίας και δούλεψε κοντά σε ντόπιους αγγειοπλάστες .Την ίδια χρονιά μαζί με τη σύντροφό του, συντηρήτρια αρχαιοτήτων Μαρινίκη Μανιά, καθιστούν το “Κεραμείον” χώρο συνάντησης όσων αγαπούν την Κεραμική Τέχνη και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες της Μαργαριτσανής Αγγειοπλαστικής και τις χρήσης των αγγείων.

Η Μαρινίκη Μανιά γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1972 και σπούδασε Συντήρηση Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης στο Τ.Ε.Ι. Αθήνας με ειδίκευση στην αποκατάσταση κεραμικών.
Έκανε την πρακτική της στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ‘ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ’ και στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Απο το 1997 εώς το 2003 εργάστηκε στο αρχαιολογικό μουσείο Ρεθύμνου. Συνεργάστηκε με το πανεπιστήμιο Κρήτης για το αρχαιολογικό υλικό της ανασκαφής του Βρύσινα και της αρχαία Ελέυθερνας.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Ακριβώς επειδή στο ‘κεραμείον χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ντόπια υλικά , αναβιώνουν οι αρχαίες τεχνικές και γίνεται εφαρμόσιμος ο όρος ‘πειραματική αρχαιολογία’ συνεργάζεται με αρχαιολόγους και ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο Κρήτης,το Διεθνές Κέντρο Ελληνικών και Μεσογειακών Σπουδών, το Κέντρο Μελέτης Νεότερης Κεραμικής, η Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή, το INSTAP, το Μουσείο Ελεύθερνας, το Μουσείο Ρεθύμνου καθώς και το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ).

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

2014 συμμετοχή στην διοργάνωση TEDEX ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ στο ενυδρείο Ηρακλείου Κρήτης

2013 συμμετοχή στο φεστιβάλ του Κόρνου της Κύπρου.

2010 συμμετοχή στο φεστιβάλ της Γαύδου

2010 συνεργασία με την Εκπαιδευτική Τηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων για την ΕΤ1 και τη δημιουργία ταινίας με θέμα ‘άργιλος νερό φωτιά . Μια σχέση αιώνων….'( Η κεραμική της Κρήτης και της Κύπρου)

2008 συμμετοχή στο φεστιβάλ της Λευκωσίας

2005-2008 Συμμετέχουν στη διοργάνωση της συνάντησης “Μαγαρικά” που γίνεται στις Μαργαρίτες, στην οποία αγγειοπλάστες από διαφορετικά σημεία της υφηλίου παρουσιάζουν τεχνικές και τεχνοτροπίες και ανταλλάσσουν τη γνώση τους.

2004 καλεσμένος από τον Δήμο Αθηναίων παρουσιάζει στο Ζάππειο Μέγαρο την αγγειοπλαστική του τόπου του.

2003 Νορμανδία συμμετοχή σε φεστιβάλ κεραμικής

1998-2002 Ο Γ. Δαλαμβέλας εκλέγεται μέλος του Δ.Σ. της Πολιτιστικής Κίνησης Μαργαριτών και συμμετέχει στην οργάνωση μόνιμου εκθετηρίου της τοπικής αγγειοπλαστικής και της ηλεκτρονικής παρουσίασης της.

1998 συμμετοχή στο WORLD FESTIVAL FOR ISLANDS CULTURE στη Ν.Κορέα

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΜΙΧΑΛΗΣ ΔΑΛΑΜΒΕΛΑΣ

Ο πατέρας Μιχάλης (1926-2018) γεννήθηκε στις Μαργαρίτες .
Έμαθε την τέχνη σε ηλικία 12 χρονών από τον θείο του Γιώργη Δαλαμβέλα και δούλεψε από το 1940 εώς το 1974. Συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με τον αδελφό του Μανώλη όπως και με τους Πιθαρόυλιο Νικόλαο και Σκαλιδάκη Κωνσταντίνο.
Κατασκεύαζε κυρίως μικρά αντικείμενα στον ποδοκίνητο τροχό όπως κουρούπες χωρητικότητας 60-80 οκάδων, στάμνες και μπρίκια.
Με την κρίση της δεκαετίας του ΄70 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την τέχνη του αγγειοπλάστη και να ασχοληθεί με την γεωργία και την κτηνοτροφία.

Στο “Κεραμείον” ξαναγεννιούνται οι αρχαίες τεχνικές της κεραμικής και εφαρμόζεται  η Πειραματική Αρχαιολογία